You are here:  / Reklama elastyczna / Najsilniejsze marki

Najsilniejsze marki

Kiedy mowa o sile marki, najczęściej cytuje się ranking Interbrand (Best Global Brands) albo BrandZ (Most Valuable Global Brands). Aczkolwiek według rankingu Sysomos, jeśli chodzi o wskaźnik WOM, to najsilniejszą marką jest Google, tuż za nią plasuje się Apple (w rankingu Interbrand dwa pierwsze miejsca okupują odpowiedno Coca-Cola i IBM). Zaskakujące jest to, że w pierwszej 10. rankingu Sysomos nie znalazła się Nokia (zajęła dopiero 11. miejsce, choć kiedy analizowano największą liczbę pozytywnych wzmianek na temat marki Nokia była już na 2. miejscu). Z kolei McDonalds w rankingu Interbrand znajduje się na 6. miejscu, w BrandZ na 5., w Sysomos – dopiero na 13.
Stephena King (były CEO w WPP London) powiedział kiedyś: “People build brands the way birds build nests, from the scraps and twigs they chance upon.” – to może faktycznie do rankingów wartości marek – obok wskaźników ekonomicznych – warto włączyć także wskaźnik tego, co, jak i ile o danej marce się mówi. Opinie innych konsumentów wpływają bowiem nie tylko na nasze postrzeganie konkretnej marki, ale także na naszą decyzję, czy daną markę “kupić” czy nie – a zatem w tzw. ostatecznym rozrachunku – na jej kondycję finansową.